Sunday, July 17, 2011

Penyakit

Assalamualaikum.

Semua orang ade habit yang buruk samada mereka sedar atau tidak. Kadangkala kita langsung tak sedar yang apa yang kita buat dibenci oleh orang sekeliling. It's good if we get surrounded by people who likes to give us advice. Tetapi, bagaimana dengan orang sekeliling kita yang tidak bersuara hanya kerana mahu 'menjaga hati' kita sedangkan apa yang mereka buat sebenarnya akan drag kita menjadi lebih teruk.

Bak kata pepatah, sayang anak ditangan-tangankan. Lebih kurang macam tu la bunyinya sebab aku pun tak berapa ingat sangat. So, if you love someone and he/she have a bad habit, just tell them privately. Advice them. Guide them for improvement.

Seriously, aku sendiri pun sebenarnya tak sampai hati nak tegur kawan aku yang ada bad habit yang boleh menyebabkan stranger underestimate dia kalau tengok perangai dia. Kadang-kadang, aku dah susun ayat baik untuk nak cakap, lastly end up dengan cakap benda lain. Urghhh. Susahnya nak berterus terang dan sekarang ni aku tengah susun ayat yang paling sopan untuk tegur seorang kawan aku ni. Dah 2 tahun simpan, now I gotta tell him directly. Wish me luck! hehe

p/s: sesiapa yang ada rasa aku ada bad habit, tegur aku jangan tak tegur. Tapi tegur elok-elok dan yang penting, tegur secara private.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright (c) 2009 forbidden island. All rights reserved. Design by NodeThirtyThree + Free CSS Templates. Bloggerized by Free Blogger Template.