Friday, July 01, 2011

turn on followers widget untuk Unsupported Widget Template

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
(wahh, dah macam berita TV3 la pulak)

Disebabkan blog ni adalah untuk pleasure writing, jadi post yang aku akan tulis memang betul-betul random lah. Harini kalau mood aku ke arah perkomputeran, so post aku akan lebih kepada tech news atau apa-apa trick komputer yang aku rasakan lebih menarik untuk dikongsi.

Before aku create blog ni, aku dah ade banyak blog sebelum ni. Tapi semuanya hampeh disebabkan kekoyaan aku. Konon nak buat blog pasal trick komputer, last-last tak tertulis disebabkan blog camtu kena banyak spend masa untuk menulis artikel-artikel yang penuh dengan gambar.

Ok sudah bahagian melalut, back to the topic. Aku baru buat blog ni pada 27 JUN 2011 yakni tiga hari lepas. Dan dah ramai tanya kat aku mane aku dapat template cool gini..ceeewahh. Bagi aku, template ni memang kewl gila disebabkan oleh takde keserabutan-keserabutan yang menyebabkan blog lambat load. Disebabkan nak jadi kewl, aku pun tak berfikir panjang dah. Sambar terus theme ni!

Lepas-lepas install, baru aku sedar memang betul-betul kewl theme ni, takde ape-ape widget boleh on atau dengan kata lain, theme ni tak support widget. Jadi aku pun lupakan hasrat aku konon-konon nak letak widget bebanyak sampai takde orang sudi nak bukak sebab serabut dan berat. Dalam hati nak jugak ade at least followers widget, tapi disebabkan theme ini terlalu kewl untuk diganti dengan theme-theme lain yang ada dipasaran, aku cuba lupakan hasrat aku tu.

Tapi dalam masa tu, aku tercari-cari jugak camne nak letak followers widget tu sebab aku tengok, ruangan bawah tu macam dibazirkan je. hehe. Cari punya cari, at last jumpa jugak camne nak buat.

Meh meh aku nak ajar.

1)Login at Google Friend Connect with your Blogger login password :
http://www.google.com/friendconnect/

2)Then click your site name to expand it. Kalau ade banyak blog, klik la yang mane blog yg nak dibuat tu.

3)Click Members gadget.

4)Customize and copy code.

5)Paste in sidebar section of template. Kat mane sidebar section kalau dalam HTML?
Aku tunjuk sikit mehh

Tekan CTRL+F, pastu seacrh ni </b:section> , cari </b:section> yang paling bawah sekali, pastu paste la code tu bawah </b:section> tu.

Ni contoh aku buat:


Yang aku highlight tu adalah code untuk followers widget dari Google Connect. Nampak tak </b:section> kat atas dia tu?

Dah setlle ni, save la. Pastu ni hasilnya,


Yeahhh, dah ade ruangan untuk pengikut ajaran aku. Well, follower baru sorang, awek tu.! hehe. Sebab aku baru letak 5 minit. So, dalam simple arithmatic nya, 5 minit sorang follower. Esok pagi tepat pukul 6AM aku akan ade 72 orang follower! Boleh ke?



p/s: Blog ni tak dibuat untuk di follow. Tapi kalau nak jugak, ade ruangan untuk manusia macam korang kat bawah nun. :p

Terima Kasih

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright (c) 2009 forbidden island. All rights reserved. Design by NodeThirtyThree + Free CSS Templates. Bloggerized by Free Blogger Template.