Saturday, August 27, 2011

Ajal dan kematian

Assalamualaikum wbt. Bagi hari-hari terakhir Ramadhan ni, aku rasa better aku muhasabah sikit diri aku. Bulan puasa ni memang banyak sangat benda lagha yang dibuat. Tak besar, benda kecik pun banyak. Okay cuba ingat balik apa aku buat pada awal bulan Ramadhan sampai sekarang. Around 10 malam pertama, sangat memberansangkan. Iman naik, setan kena ikat kan. Memang baik la aku, Alhamdulillah.

But, once masuk fasa kedua, walaupun setan still kena ikat tapi maksiat aku makin banyak. Okay sebelum tu, meh aku terangkan maksud maksiat. Maksiat adalah DOSA yang dibuat walaupun DAH TAU SALAH. So, jangan kecilkan skop maksiat tu kepada apa yang menaikkan nafsu syahwat je. Cukup la aku cakap aku banyak membazirkan waktu Ramadhan aku kali ni. Masuk fasa ketiga, setan dah nak beraya dan cuti sekolah pun dah nak mula (MIAT kan Aviation SCHOOL). At that time, aku dapat satu peluang jadi fasilitator untuk program "The Khalifah Project" di sekolah member aku, MJSC Alor Gajah.

Lepas tamat program tu, aku baru sedar yang banyak sangat benda karut dan tak sepatutnya dibuat, aku dah buat. Aku mengambil langkah drastik dan berani untuk stop. Stop ape? Ahh, tak payah nak tau. Biar aku simpan sorang je. Tapi apa apapun, Alhamdulillah.

Apa post ni takde kena mengena dengan tajuk langsung?? Oklah, saje je buat camtu, takdakk idea maa. Sebenarnya aku nak buat catatan kat sini yang harini, aku dapat berita 3 orang meninggal dunia. Semua muda-muda lagi. Innalillahiwainna ilaihiraaji'un. Al-Fatihah untuk mereka.

Semuanya boleh dijadikan pengajaran. Seorang tu meninggal sebab bunuh diri. Opss, jangan terkejut! but this is reallity. Dua orang lagi eksiden. Jadi, kuatkanlah iman kita dan sempena musim perayaan ni, hati-hati memandu. Ingat mak pak hang oii! :D

SELAMAT HARI RAYA! Maaf Zahir! Batin esok pulak.


p/s: Aku tak mintak sesiapa pun follow sebab ni diari suka-suka aku. Tapi kalau nak jugak, ade ruangan untuk manusia macam korang kat bawah nun. :pTQ

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright (c) 2009 forbidden island. All rights reserved. Design by NodeThirtyThree + Free CSS Templates. Bloggerized by Free Blogger Template.